Friday, October 15, 2010

QUANTITY AND QUALITY..which one is more important??

today,i would like to express what is actually deeply hidden in my mind and heart...eh2...tulis english pulak.."tulis melayu la...kita kan orang melayu..."..haha,,ni mcm ala-ala perli punya ayat pun ada...kita kalau duduk dekat negara membangun ni,kena la sedar...nak majukan negara,kita as a resident kena la boleh communicate lebih dari satu bahasa kn..tambah2 ENGLISH.....english tu kn international language...so, tak salah kan kalau nk tulis anything in english..or speak english...adoi....ni la masalah orang melayu yg EXTREMIST...ya aku tau kita dah merdeka...tapi kita kena sedar yang kita perlu la tau bnyk bahasa,,bru negara boleh maju dri semua segi...but be balance la...english pandai,bm pun pandai..aku tak la pandai sgt tp boleh la jugak dri tak boleh langsung kn..thanx tu KUMON METHOD OF LEARNING and Sir Sham sebab ajar saya english..haha...alamak,melalut pulak..bukan nk crita pasal ni pun..tp nk cerita tentang SESEORANG bernama GURU BAHASA INGGERIS.

ceritanya bermula mcm ni..ada sorang teacher dekat sekolah cousin aku ni...sekolah rendah...cousin aku tu darjah 5...lepas dapat je result ujian bulanan bahasa inggeris,teacher tu pun dengan excitednya tulis balik skema jawapan untuk essay yang dia buat sendiri..so,cousin aku n student2 yang lain pun salin la...lepas tu dia bawak balik rumah...aku ni suka la check2 semua test paper dy..dy pun tunjuk la skema yang teacher dy bagi tu...alangkah terkejutnya aku..mcm nak runtuh dunia....seorang teacher berumur 30-an mempunyai grammar yang sangat tak okay...boleh dikatakan lintang-pukang..aku rasa cousin aku lagi terer dari dy...ada bukti..lepas TO,mesti la letak root word kn..but only in some special circumstances je boleh letak word yang bukan root word...contoh ayat teacher tu "SHE HAS TO RUNNING"...apa punya grammar ni??..aku risau btol bila dapat tau ada sorang teacher mcm ni ajar cousin aku..boleh rosak english cousin aku sebab teacher dy dah misled dy...she must be an expert in english la kn..dah nama pun ambik TESL...tak kan la simple grammar pun tak tau..adoi...mcm mana boleh grad TESL aku pun taktau...aku tak kisah kalau dy taktau bombastic words or grammar yg agak rumit..but this is SIMPLE GRAMMAR...i don't know la what to say..terkaku terus..lepas tu auntie aku yang ambik alih kumon dari ibu aku tu pun suka jugak check2 paper cousin aku ni..auntie aku pun sama la mcm aku...tak sangka grammar teacher tu seteruk tu...umur dah 30-an..mesti bukan fresh graduate kn..mesti dah lama jugak jadi teacher..u suppose to have good english la..u tu cikgu BAHASA INGGERIS..

ni plak perbualan cousin aku dengan teacher aku dalam class semasa dalam proses menyalin skema yang teacher tu buat sendiri..bukan skema dari sekolah...


(situasi i)

cousin: teacher, bukan half IN hour..tp half AN hour"

teacher: oh..betul ka??half AND hour ka?

cousin: bukan...

teacher: habis tu??

cousin: half AN hour...bukan half AND hour

see...simple english kan..dalam buku cerita kanak-kanak pun ada...i don't expect her to read english novels..but dalam buku cerita kanak-kanak pun ada...hmm pening...


(situasi 2)

cousin: teacher, synonym untuk enemy apa??english word lain selain dari enemy??

teacher: tak tau...cuba tengok kamus...

tengok!!!simple jugak tu..aku cakap dekat cousin aku mcm ni,"adik,pi suruh teacher adik tu dengar lagu lenka tajuk trouble is a friend..lagu lama tu..dalam tu ada word lain untuk enemy..it's FOE...foe tu maksud dia musuh la...then another word is rival..rival pun boleh"....aku tak kisah kalau lay man lain taktau semua ni..but she's an english teacher...patutnya semua tu kacang jela untuk dia...grad TESL kot...sejak hari tu,aku dah kurang expectation untuk cikgu2 mcm tu...mintak maaf..terpaksa luahkan....untuk kepentingan semua orang...aku takut cousin2 aku punya study rosak sebab ckgu2 mcm ni...sebab tu tajuk aku quality or quantity...aku tau ramai ckgu2 diperlukan skrg ni..tp please la...lagi mundur la negara kalau cikgu ramai tapi mislead students....untuk orang2 yang kurang exposure english dekat rumah,sekolah la tempat dorang blajar english..so please pity them...jangan malas tengok dictionary..aku mengaku aku pun tengok doctionary kalau aku tak tau maksud mana2 word...so that nanti english kita akan jd better..and kita pun tambah ilmu....there's no use for you to read articles,books,etc without knowing the meaning..baca tapi tak faham buat apa kan...aku ingt lagi apa yang ibu and lecturer aku pesan...kamus tak cukup satu kamus ja...at least you must have two dictionaries...one is BI-BM..and one more is BI-BI....then ur english would be better...

ok..that's all...tu jela aku nak cakap...tingkatkan mutu pelajaran negara kita....kita kan negara membangun...ok la..at least tak mundur..penat DR. Mahathir bawak naik nama malaysia ke mata dunia...tak kan kita nak tengok negara kita mundur balik kot....sebab ni la aku sokong dengan cadangan DR Mahathir pasal PPSMI tu..learn english and math in english....sebab nanti masuk university pun dah tak dak buku BM lagi..so it's better for our nation to be prepared!!!kita kena tau apakah SEBAB DR Mahathir buat semua ni..jgn pasal politics semua orang nak membantah apa yang beliau kemukakan...dia buat semua ni bersebab..sebelum bantah,kaji dulu..aku bukan nak berpolitik..sebab aku pun tak suka politik....

wassalam :-)

4 comments:

  1. i agree with u la sis
    english is very important even if u are malay
    nnt masuk u, student mna yg xto english...? MALAY

    ReplyDelete
  2. we're always agree with each other kn??it means that we're always have the same way of thinking..hmm btckp u..i tgok budak malays dekat uni mcm tak pernah blaja english pun ada...i pun tak terer..but ok la dri xboleh langsung..hehe

    ReplyDelete
  3. really a nice post this time..ckp bi plak..haha

    ReplyDelete
  4. haha...thanx for that compliment:)

    ReplyDelete