Friday, December 3, 2010

cara ber-bisnes orang Melayu dan orang Cina...

tajuk macam tak best kan...but it's ok la..jst nak kongsi sikit la pandangan dengan semua orang...ok..ceritanya bermula dengan begini..aku dan cousin pergi ke alor setar mall kelmarin.nak beli present buat ibu for her belated birthday.dah lama dah pun lepas..hehe...then aku terjumpa satu kedai jual hadia cantik-cantik..barang-barang yang dijual semua lebih kurang macam barng-barang dekat lovely lace....

Lepas tu aku jumpa satu bakul berenda yang sangat cantik sebab corak pada bakul tu is english punya corak...memang cun habislah..tapi tak la mahal sangat..masa tengah pilih-pilih tu,datang la tauke kedai tu...a chinese woman..dia tanya macam-macam..nak yang macam mana,untuk apa,hadiah sempena apa,budget berapa..then dia suggest apa yang aku nak...dengan senyuman yang dia bagi..aku sangat teruja tengok cara orang cina ber-bisnes...lepas tu,aku suruh dia balut sekali..dia cakap tak ada masalah...siap tolong cari kotak yang murah-murah lagi untuk aku walaupun aku tak suruh..dia sanggup perci cari dekat kedai-kedai lain...Lepas tu,dia dah siap balut hadiah tu dan dia puji pembalut yang aku pilih...aku tak kisah la dia puji ikhlas ke tak..janji boleh nampak yang dia friendly dan pandai ambil hati customers...

then dia siap tolong pilih ribbon lagi untuk aku dan aku sangat puas hati la dengan layanan tauke kedai tu...no service charge..aku just kena bayar duit untuk hadiah,pembalut and ribbon...pekerja-pekerja dia pun senyum all the times....kerja yang dorang buat pun kemasdan tertib...sangat berbeza dengan cara orang melayu ber-bisnes..aku tak cakap semua orang melayu..but some malays la macam tu...ada jugak orang melayu yang pandai ber-bisnes...tapi aku tulis ni untuk kita sama-sama belajar and tingkatkan kesedaran dalam diri la....japanese pun aku puji jugak...sangat pandai ber-bisnes..aku tau pun sebab aku kenal orang-orang dari HP Kumon...semua japanese...sangat pandai mencari peluang dan pelanggan..saluteee~~~dah alang-a;ang cakap pasal japanese,aku nak puji satu lagi budaya orang japanese...dorang ni,kalau berjalan tak macam orang malaysia especially melayu..kebanyakkan orang jepun ni jalan laju..tak dak masa untuk berlenggang kangkung macam orang malaysia..naik eskeletor pun sambil berlari...tak macam orang melayu yang hanya berdiri di eskeletor sampai ke tingkat atas...budaya orang jepun ni ialah budaya mengejar masa...masa itu emas....memang salute habis-habis...

nak tahu contoh orang melayu ber-bisnes??boleh sajaa...tapi yang ini berdasarkan pengalaman la..dan saya ulang..tak semua orang melayu macam ni..ada jugak segelintir yang bagus dan saya salute la..ok..satu hari tu, ibu yang saya sayang berpuasa sunat...jadi ibu nak beli la air kelapa untuk berbuka maghrib nanti..ibu tak nak yang campur sekali dengan ais sebab takut nanti cair...ni perbualan ibu dan penjual air kelapa;

ibu: encik,saya nak air kelapa yang pure..tak nak campur ais dan air gula..

peniaga: susah la saya macam ni...kalau semua nak beli yang pure...untung apa yang saya dapat(dengan nada mengeluh dan muka masam)

ibu: tak apa la encik...saya tak kisah..saya boleh bayar lebih,..kalau cik nak 10rm,saya bayar 10rm..tapi tak apa la encik..lain kali sajalah....(beredar pergi)

dah terbukti kan??hmmm ibu dah tekad yang ibu tak kan beli lagi air dekat situ..kan dah rugi..tu lah..tak pandai jaga pelanggan...customer pun makin hari makin kurang..tak macam orang cina...pelanggan bertambah-tambah..dan aku dah tekad yang aku akan beli barang lagi dekat kedai orang cina tu..aku teruja dengan cara service dorang...

ok..setakat tu la celoteh saya untuk kali ini...


quotation for today.."customers are always right" :))

1 comment: